First degree discrimination in a competitive setting :
Résumé.
On examine dans ce travail la concurrence en prix discriminants du premier degré entre deux firmes
qui offrent des biens verticalement différenciés. On montre qu'une structure de prix personnalisés
constitue l'équilibre unique d'un jeu séquentiel où les firmes choisissent à la première étape de
s'engager ou non sur un prix uniforme et se concurrencent à la deuxième étape selon leurs choix
antérieurs. Les profits d'équilibre avec prix personnalisés peuvent être supérieurs ou inférieurs aux
profits avec prix uniforme selon l'importance du différentiel de qualité et selon la disparité des
goûts des consommateurs pour la qualité. Enfin, les qualités offertes sont socialement optimales
lorsque les firmes choisissent des prix discriminants.
Abstract.
The paper investigates competition in price schedules among vertically differentiated producers. First order
price discrimination leading to personalized prices are the perfect equilibrium of the two-stage game where
firms choose at the first stage to commit or not to a uniform price and compete at the second stage. Whether the
profits earned by both firms are larger or smaller under discrimination than under uniform pricing depends on
the quality gap between firms and on the disparity of consumer preferences. Finally, firms engaged in first
degree discrimination choose quality levels that are optimal from a welfare perspective.
JEL Classification :
D4, L11, L13.
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