Public employment and labour market performance : centralization wage setting effects
Résumé.
Ce papier analyse comment le niveau de centralisation des négociations salariales affecte l'impact du secteur public sur les
performances du marché du travail. Nous utilisons un modèle de monopole syndical et étudions les externalités fiscales du
processus de détermination des salaires. Nous montrons que la création d'emplois dans le secteur public évince les emplois du
secteur privé en augmentant la pression salariale, uniquement lorsque les salaires sont négociés au niveau de la firme. Une
estimation empirique sur un échantillon de 11 pays de l'OCDE, sur la période 1960-1995, confirme que l'effet d'éviction est
statistiquement significatif uniquement dans les pays où les négociations salariales sont décentralisées.
Abstract.
This paper studies the interactions between the centralization in wage bargaining and the consequences of
public employment for labour market performance. We use a monopoly union model and focus on the fiscal
externalities of the wage setting process. Our model suggests that public jobs crowd out private jobs through
an increase in wage pressure, only when the wage setting takes place at the firm level. Public jobs creation
entails tax increases. In a decentralized wage setting, the tax increases diminish the marginal value of
employment, because each job gives rise to a lower net income. Accordingly, when labour taxes rise, trade
unions choose to increase wages at the expense of employment. When the wage setting is centralized, trade
unions take into account the government budget constraint when they evaluate the marginal value of
employment. In this context, public jobs creation does not change the trade-off between wage and employment,
and thus, does not entail any increase in wages. Empirical evidence from a sample of 11 OECD countries over
the period 1960-1995 confirms that the crowding-out effect is statistically significant only in countries in
which the wage setting is decentralized.
|