Explaining inequalities in vocational orientation choices among children from different social backgrounds ?

Lionel Page, TEAM


Résumé. Les causes des inégalités dans l'éducation sont l'objet d'un vieux débat. D'un point de vue empirique, deux phénomènes apparaissent principalement : d'une part les différences de niveaux scolaires entre des enfants d'origines sociales différentes, et d'autre part les différences de choix d'orientation pour des enfants de même niveau scolaire, mais d'origines sociales différentes. L'objectif de cet article est d'offrir une nouvelle explication pour le dernier de ces deux phénomènes. Nous modélisons pour cela le choix d'investissement en capital humain comme un choix en situation risquée, en utilisant le modèle de la Cumulative Prospect Theory (CPT). Cette modélisation est une rigoureuse reformulation de la logique du point de référence qui a été suggérée pour expliquer les différences sociales en terme de choix scolaires depuis Merton et Kitt (1949).
Mots clés : Inégalités, éducation, Prospect Theory.

Abstract. The causes of inequalities in educational outcomes between children from different social origins are the matter of a long-standing debate. Empirically, those inequalities appear to be due mainly to two phenomena : on one hand, the difference in level at school between children from different social origins, and on the other hand, the difference in vocational orientation between children with the same level at school but from different social origins. The aim of this article is to offer a new way to explain the latter. To do so, we model the human capital investment choice as a risky choice within the cumulative prospect theory (CPT) framework. This explanation is a rigorous reformulation of the reference point logic that has been put forward to explain this phenomenon since Merton and kitt (1949).
Keywords : Inequalities, education, Prospect Theory.

JEL Classification : D89, I21, D63.